Antologi Komsas Tingkatan 1 2010 – Kasut Kelopak Jantung

Posted on

Kandungan:
Puisi Tradisional
a. Pantun Dua Kerat (Nasihat)
b. Pantun Empat Kerat (Agama)
c. Pantun Empat Kerat (Berjimat Cermat)
d. Pantun Empat Kerat (Teka-teki)
e. Syair Wasiat Ayahanda Siti Zawiyah
f. Syair Kemangkatan Sultan Sulaiman

Sajak
a. Kian Kita Lupa – Zulfazlan Jumrah
b. Lebah dan Madu – Siti Zaleha M. Hashim
c. Hari Akhir Persekolaha – Ahmad Bakhtiar Abdul Mutalib
d. Jangan – Sulastri Abadi
e. Diari Lama – SMahadzir
f. Asap – Maya Iza Azizan

Prosa Tradisional
a. Tajul Muluk
b. Hikayat Marakarma
c. Budi Seorang Bapa Angkat

Cerpen
a. Kasut Kelopak Jantung – Ghazali Lateh
b. Tempang – Pitteriah Abdullah
c. Tukang Lama – Hasan Ali
d. Yuran – Omar Mamat
e. Trauma Embah – Haryati Abu Nasir
f. Sepucuk Surat Daripada Kawan – Kamalkhalid Kamarludin

Drama
a. Surat Untuk Ina – Amiruddin Ali
b. Arah ke Mana – Johan Jaaffar
c. Mendung Hitam Beralih Jua – Aripin Said

67 thoughts on “Antologi Komsas Tingkatan 1 2010 – Kasut Kelopak Jantung

    syarmimi said:
    August 25, 2010 at 6:36 am

    salam…saya amat berterima kasih jika saudara dapat memberikan nota-nota KOMSAS Tingkatan 1 dan kaedah pengajaran yang menyeronokkan di dalam kelas..contoh rancangan pengajaran.

    terima kasih..

      ayunie azura petter roslan said:
      March 29, 2012 at 8:28 pm

      assalamualaikum wbt…
      saya nak bgi beberapa pendapat juga..bagi pedapat saya,di ruangan ini haruslah ditulis berkenaan cerpen2 melayu..

      ok.terima kasehh

        lamanbahasa responded:
        March 29, 2012 at 9:29 pm

        InsyaAllah, kalau ada kelapangan masa. Terima kasih.

        abilashaa nair said:
        June 20, 2012 at 11:25 pm

        memang best..

      choco heart said:
      August 11, 2012 at 4:56 pm

      saya juga amat berterima kasih….

    Darren said:
    January 26, 2011 at 6:16 pm

    tak ada link o.o?

    ain fatihah said:
    February 18, 2011 at 3:49 pm

    boleh tahan la

    Yasmin said:
    February 26, 2011 at 3:46 pm

    Kenapa ANTOLOGI kasut kelopak jantung dan NOVEL istana menanti dan bukan belajar kasut kelopak jantung & bukan duniaku .tapi adakah gaya bahasa seperti repitisi ,sinkope , imej alam ,paradoks & lain – lain akan keluar periksa .

    amri said:
    March 17, 2011 at 12:53 pm

    asal x da sinopsis hikayat marakarma….

    5241 said:
    March 20, 2011 at 8:32 pm

    Apakah perbezaan diantara binaan plot dan teknik plot?

    Abbie Chee said:
    April 28, 2011 at 12:14 pm

    how to do the komsas
    can u teach me
    the title is Cerpen

      ck said:
      June 25, 2012 at 10:48 am

      sorry tak da bro

    azmira PSS said:
    May 3, 2011 at 9:21 pm

    skrg nie bln lima sy ingin ulang kaji mata pelajaran sy ingin nombor stu dlm kelas seumur hidup sy x pernah dpt nombor 1 tpi PKBS2 sy cuba yg terbaik untuk ibu dan ayah sy

    jieyha ngan dayah said:
    May 21, 2011 at 10:12 am

    nk buat kerja

    Emira........Najiah said:
    May 23, 2011 at 12:44 pm

    Boleh tolong bagi plot dan teknik plot tak?

    Emira........Najiha said:
    May 23, 2011 at 12:48 pm

    Plot dan teknik plot MENDUNG KITAM BERALIH JUA apa?
    Boleh tolong beri tak??
    ‘PLEASE’………..

    Terima Kasih

      kind said:
      March 13, 2012 at 8:42 pm

      untuk lebih faham.. sebenarnya binaan plot dan teknik plot…
      mungkin anda keliru antara kedua-duanya…

    Erine said:
    July 21, 2011 at 3:44 pm

    saya akan belajar bersungguh-sungguh untuk mendapat markah yang tinggi di dalam komsas saya!!!!!!!!:):):)KAMPATTAE!!!!!!!!

    GEJH said:
    October 15, 2011 at 10:06 pm

    tyhgvfergfdhhbbvfvcfgb
    kjjhnhbgttygtygtygygyyhyyhyh
    fdrftgtgtyhyhhujujumjnhbghbgvfdfcdc
    xdxdccfffvvvfcdxszaazsxcfvgbhngbhnjmmmm

    Atikah Abdullah said:
    October 16, 2011 at 2:04 am

    Sy amat berterima kasih kpd Cikgu Din kerana menyediakan nota rujukan komsas tg2,tg4 dan tg5. Saya amat berbesar hati sekiranya cikgu Din ada nota dan soalan latihan komsas beserta contoh jawapan. Terima kasih.

    Atikah Abdullah said:
    October 16, 2011 at 2:05 am

    Maaf maksud saya bahan nota dan soalan latihan untuk komsas tg1…

    joshe said:
    October 16, 2011 at 5:30 pm

    mane ceritanye,sinopsis,tema cemua? aq x tnyer kandungan..

      kind said:
      March 13, 2012 at 8:39 pm

      minta jaga bahasa anda.. bahasa mencerminkan keperibadian anda.. jika baik bahasa yang digunakan, baiklah tingkah laku anda, jika sebaliknya, anda tahu sendirilah bagaimana..

    AfiEe EYyqa said:
    October 28, 2011 at 9:38 pm

    ok laaaaaa……

    carina said:
    October 29, 2011 at 12:51 am

    ada tak nota utk komsas Tingkatan 1?

      amira said:
      August 13, 2012 at 12:50 pm

      betulh.nnti blh buat nota rngks untk prsediaan perperiksaan akn dtng.

    deedat said:
    November 2, 2011 at 12:43 pm

    saya deedat hakeem bin suarez
    1 mrt
    2011

    Mohd Syazwan Bin Suhandi said:
    January 22, 2012 at 9:21 pm

    Cikgu , bolehkah saya tahu apakah cerita yang seterusnya apabila adik kepada kawan Abe mengoyakkan surat yang diberi oleh Abe kpd rakannya itu ? Cerpen sepucuk surat drpd kawan . Kasut Kelopak jantung

      lamanbahasa responded:
      January 31, 2012 at 9:55 pm

      Syazwan dah baca ke belum cerpen ni? Kalau nak tahu kesudahannya, kenalah baca ye!

    qhumaira said:
    January 30, 2012 at 4:47 pm

    mcm mane nak buat kian kita lupa dlm maksud,tema,bentuk,4/5gaya bahasa

      lamanbahasa responded:
      January 31, 2012 at 9:54 pm

      Baca dan baca dan baca, sampai ingat.

    syafiq said:
    January 30, 2012 at 8:58 pm

    apa perbezaan puisi,sajak,cerpen,drama dan prosa trdisional

      lamanbahasa responded:
      January 31, 2012 at 9:53 pm

      Mak aii! hebatnya soalan ni. Tanya cikgu kat sekolah!

        abilashaa nair said:
        June 20, 2012 at 11:39 pm

        nanti mcm mana nak tahu cikgu…

    sa said:
    January 30, 2012 at 10:04 pm

    m

    qin said:
    February 15, 2012 at 8:54 am

    hi,where can buy the kamsas ?

    TMesh McQueen said:
    February 26, 2012 at 4:46 pm

    Surat untuk ina,the best story

      vanilla said:
      March 13, 2012 at 7:52 pm

      mendung hitam beralih jua.. komsas 2x

    azri said:
    March 1, 2012 at 11:52 pm

    yes

    calvin david said:
    March 4, 2012 at 7:03 pm

    bgus nya la bca ny

    aina najiha said:
    March 15, 2012 at 9:42 am

    terima kasih

    IZATI said:
    March 18, 2012 at 4:05 pm

    kenapa setiap negeri mempunyai judul buka yang berlainan?

    faisol otai said:
    March 24, 2012 at 5:57 pm

    ok

    weenacyunxxkamoO said:
    March 29, 2012 at 8:31 pm

    salam..sy nie nk cri latar dan perwatakan citer nie..x jmpa2 punn.harap dpt mmbn2

    bhaii ❤

    akiko92 said:
    April 1, 2012 at 8:46 pm

    mana nak cari persoalan,gaya bahasa,plot dan teknik penceritaan?

    jiayongng said:
    April 21, 2012 at 7:01 pm

    good

    osman98 said:
    April 28, 2012 at 7:07 pm

    sinopsis dya x kar ??

    kasy said:
    May 8, 2012 at 12:23 pm

    bosan giler laaaaaaaaa

    zaki_skull said:
    May 8, 2012 at 1:25 pm

    xde hikayat merong mahawangsa ke??

    soufiya said:
    May 13, 2012 at 8:00 pm

    hai ckgu blew x sy tnya tentang tempang sbb sy ade ujian tgkata.1 akn keluar dlm peperiksaan

    soufiya said:
    May 13, 2012 at 8:01 pm

    ckgu sy mmg x tahu nk bt karangan baagia b sbb semua sy blew ni sahaja…tlg lah ckgu

    Amirul Surali said:
    May 28, 2012 at 4:23 pm

    cik gu saya dari sekolah menengah kebangsaan bukit jambul saya pasti cikgu knal sklh sya tu saya nak tnya mana dia persoalan tema dll???

    yo said:
    June 12, 2012 at 10:11 am

    Yo !

    ck said:
    June 25, 2012 at 10:49 am

    sohai

    hyuna said:
    July 3, 2012 at 11:06 pm

    saya pelajar tingkatan 1 tahun nie…(2012)…komsas mula agak susah tpi lama2 senang..

    halifyunos said:
    July 20, 2012 at 10:08 am

    saye pun pelajar tinkatan satu tahun nie ……saye suke beljr komsas

    sana said:
    July 20, 2012 at 9:53 pm

    saya suka komsas ini

    mango said:
    October 16, 2012 at 11:30 am

    saya suka baca kasut kelopak jantung ^^

      nurin najwa said:
      September 22, 2014 at 8:34 pm

      Boleh tahan lah

    love you said:
    October 16, 2012 at 11:43 am

    komsas ini bagus ,saya suka kasut kelopok jantung

    muslimah sejati said:
    November 3, 2012 at 9:40 am

    terima kasih . komsas ini cukup hebat !

    Anis Syamimi said:
    December 30, 2012 at 10:38 pm

    salam…ada tak nota2 tentang kasut kelopak jantung ni??

    Cikgu Hailmi said:
    January 2, 2013 at 10:56 pm

    Layan KASUT KELOPAK JANTUNG versi filem pendek plak.. BEST!!!

    ashraff_hanafi said:
    May 25, 2014 at 4:51 pm

    bestnya

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s