PERMAINAN BAHASA

Terima kasih kepada Mohamed Naim Daipi (www.saujana.sg)

BENTUK KATA 1

KATA BERSILANG 1       JAWAPAN KATA BERSILANG 1

KATA BERSILANG 2       JAWAPAN KATA BERSILANG 2

KATA BERSILANG 3       JAWAPAN KATA BERSILANG 3

KATA BERSILANG 4       JAWAPAN KATA BERSILANG 4

KATA BERSILANG 5       JAWAPAN KATA BERSILANG 5

KATA BERSILANG 6       JAWAPAN KATA BERSILANG 6

KATA BERSILANG 7       JAWAPAN KATA BERSILANG 7

KATA BERSILANG 8       JAWAPAN KATA BERSILANG 8

———————————————————————–

MENANGGA KATA

TEKNIK MAIN SAMBIL BELAJAR

———————————————————————–

TEKA SINONIM A

TEKA SINONIM B

TEKA SINONIM C

TEKA SINONIM D

TEKA SINONIM E

TEKA SINONIM F

———————————————————————–

TEKA KATA 1

TEKA KATA 2

TEKA KATA 3

TEKA KATA 4

TEKA KATA 5

TEKA KATA 6

———————————————————————-

SISIP VOKAL 1

SISIP VOKAL 2

SISIP VOKAL 3

SISIP VOKAL 4

SISIP VOKAL 5

SISIP VOKAL 6

———————————————————————–

UNTUK SEKOLAH RENDAH:

TEKI 1

TEKI 2

TEKI 3

TEKI 4

TEKI 5

TEKI 6

TEKI 7

———————————————————————-

sisip suku kata

———————————————————————-

SILANG SINONIM 1

SILANG SINONIM 2

SILANG SINONIM 3

SILANG SINONIM 4

SILANG SINONIM 5

SILANG SINONIM 6

SILANG SINONIM 7

SILANG SINONIM 8

SILANG SINONIM 9

SILANG SINONIM 10

SILANG SINONIM 11

SILANG SINONIM 12

SILANG SINONIM 13

SILANG SINONIM 14

SILANG SINONIM 15

———————————————————————–

ATUR SINONIM

AWAL KATA

BENTUK KATA 1

bentuk kata 2

DELAPAN KEKATA

ganda huruf

jejak kata

———————————————————————-

LINGKARAN KEKATA 1

LINGKARAN KEKATA 2

LINGKARAN KEKATA 3

LINGKARAN KEKATA 4

LINGKARAN KEKATA 5

LINGKARAN KEKATA 6

LINGKARAN KEKATA 7

LINGKARAN KEKATA 8

LINGKARAN KEKATA 9

LINGKARAN KEKATA 10

LINGKARAN KEKATA 11

LINGKARAN KEKATA 12

LINGKARAN KEKATA 13

LINGKARAN KEKATA 14

LINGKARAN KEKATA 15

———————————————————————-


212 thoughts on “PERMAINAN BAHASA

    Rahim Affandi said:
    August 5, 2011 at 12:01 pm

    Terima kasih kepada GC

    Koleksi cikgu sangat berharga dan sangat membantu dalam proses P&P. Semoga anda terus cemerlang.

      akuprihatini said:
      January 19, 2013 at 1:41 pm

      terima kasih banyak2. laman bahasa banyak membantu saya yang buntu dengan p&p BM

      MADINAH BT BUJANG . said:
      March 26, 2015 at 6:39 pm

      koleksi cikgu sangat menarik dan membantu memberi idea kepada saya untuk menjadikan pdp bahasa saya lebih menarik dan mencabar.Terima kasih.

      yani said:
      April 18, 2015 at 1:55 pm

      Mohon utk mengguna teka teki di atas…

      JUNIDAH BT OSMAN . said:
      March 17, 2016 at 7:16 pm

      Semuga melimpahkan rezeki iman dan harta buat cikgu dunia akhirat.Tkasih kerana banyak membantu dalam pnp

      angjie said:
      April 11, 2016 at 10:16 am

      mohon menggunakan bahan tuan.

    Cikgu Mimi Shahabudin said:
    September 15, 2011 at 1:42 pm

    terima kasih kepada tuan. Permainan bahasa ini banyak membantu dalam P&P saya..

    fidah said:
    January 7, 2012 at 6:14 pm

    terima kasih…izinkan sy menggunakan permianan bahasa yg ada utk p&p sy…

      lamanbahasa responded:
      January 25, 2012 at 2:10 pm

      Teruskan usaha cikgu itu. Sesuatu yang baik itu wajar dikongsikan dengan orang lain. terima kasih.

        toiyibah said:
        April 6, 2012 at 5:29 pm

        terima kasih banyak.Allah yang dapat membalas ilmu menjana minda hasil karya tuan.izinkan kami memperluaskan idea tuan ini dalam p n p demi anak bangsa.Tuan diberi kehebatan menjadi model ilmuan terbilang menepati pnp zaman ni.syukur sangat2 kpd Allah krn tuan sudi berkongsi ilmu…

        lamanbahasa responded:
        April 6, 2012 at 10:52 pm

        Sama-samalah puan…

        Ahmad AR said:
        August 22, 2014 at 10:10 am

        terima kasih cikgu sya mohon share bahan cikgu…semoga kebajikan cikgu diberkati oleh Allah

    azamya said:
    February 6, 2012 at 10:10 am

    terima kasih ckgu….amat berguna untuk p &p saya…erm ckgu….saya nak tanya, sama ada cikgu ada mempunyai bahan untuk diajarkan kepada pelajar sekolah menengah rendah yang tidak pandai membaca terutamanya kepada pelajar bukan berbangsa Melayu…

      lamanbahasa responded:
      February 6, 2012 at 8:33 pm

      Masalah tu. Tak ada cikgu.

    amir said:
    February 22, 2012 at 9:28 am

    ye ke.. tak tanye pun..

    Aziah Ali said:
    February 25, 2012 at 3:22 am

    seronok!!! terima kasih…sangat membantu dalam p&p saya…

    emin said:
    February 28, 2012 at 12:08 am

    Selamat dan Salam tuan guru.. Permainan bahasa ini sungguh membantu dlm p&p saya.. saya ingin mengongsikan laman tuan guru ini di dalam pembentang saya nanti dlm kongsisama perkembangan staff di sekolah tempat saya mengajar. Saya rasa berbesar hati andai sekiranya tuan guru memberikan sedikit sebanyak infomasi mengenai permainan bahasa seperti kelebihannya, kelemahannya atau takrif serta tujuan permainan bahasa ini digunakan dlm p&p.. Terima kasih..

      lamanbahasa responded:
      February 28, 2012 at 7:09 pm

      Terima kasih.. lebih molek rasanya anda membuat sedikit ‘home work’.

      Rosnah bt Abu said:
      October 2, 2018 at 10:54 am

      Selamat dan salam tuan guru. Permainan ini sungguh membantu dalam melaksanakan tugas saya. Mohon saya menggunakannya sebagai aktiviti kepada pelajar.

    mytina said:
    February 28, 2012 at 4:54 pm

    terima kasih

    syuhaibah said:
    March 6, 2012 at 1:33 am

    sebagai seorang guru baru, saya memerlukan idea2 utk mjadikan P&P lebih menarik. bahan2 yg tuan sediakan ini amat membantu. terima kasih.

    zunika said:
    April 2, 2012 at 11:39 pm

    kagum….cikgu memang kreatif..

    toiyibah said:
    April 6, 2012 at 5:32 pm

    semua paparan web ini amat baik buat saya.sdh lama sy mencari.skarang baru saya seronok mngajar krn amat mmbantu dlm pnp saya. Alhamdulillah ya Allah

    toiyibah said:
    April 6, 2012 at 8:31 pm

    maaf banyak,nak tanya boleh tak tolong buat pelajaran jawi sperti laman bahasa?.saya mendoakan tuan pasti dapat buat dengan kebijaksanaan tuan yg telah dianugerahkan Allah.

      lamanbahasa responded:
      April 6, 2012 at 10:51 pm

      Jawi, tulisan jawi perlukan ‘software’ khas. Sukar kalau tak biasa dengan tulisan ini.

    nadia said:
    April 17, 2012 at 10:26 pm

    terima kasih cikgu…saya bakal guru dan saya ambil bahan cikgu sbg bbm pnp utk kajian tindakan saya…mudah2an segala urusan cikgu dipermudahkan sbb bahan ini sgt membantu saya dalam penambahan kosa kata pelajar…

    Lena said:
    April 21, 2012 at 2:13 pm

    Terima kasih kepada Cikgu Mohd. Naim, kalau boleh adakan pelajaran membina ayat dengan mengunakan Kata Adjektiv, Kata Sendi, Kata Nama Khas dan Kata Berhubung; permainan bahasa sungguh membantu semasa pengajaran Bahasa Melayu.

      lamanbahasa responded:
      April 21, 2012 at 11:05 pm

      Cikgu Mohd. Naim?

        Alia said:
        February 27, 2018 at 9:50 am

        Ya. bahan2 di atas kepunyaan arwah cikgu naim. seorang guru yang dedikasi. sayangnya kami kehilangan seorang guru yang berwibawa,

    gee said:
    May 1, 2012 at 11:52 pm

    terima kasih di atas perkongsian ini..sangat membantu.

    UMMI HASNI said:
    June 3, 2012 at 2:08 pm

    TAHNIAH…. anda banyak membantu saya!!
    MOga anda terus menjadi Guru Cemerlang yang cemerlang…

    azam GPM said:
    July 9, 2012 at 11:24 am

    terima kasih daun keladi.

    Cikgu Azmi said:
    July 25, 2012 at 10:30 am

    salam mohon izin berkongsi permainan bahasa dengan anak-anak didik.Tahniah cikgu,semoga berpeluang bertemu cikgu suatu hari nanti.

    norriza said:
    August 3, 2012 at 10:40 am

    saya sungguh teruja dengan koleksi permainan ini. Sudah agak lama saya tercari-cari bahan yang boleh memberi kelainan kepada murid-murid. Saya mohon izin untuk menggunakannya.

    Nurshahira said:
    August 3, 2012 at 9:58 pm

    🙂

    R.muthu said:
    August 14, 2012 at 11:30 am

    terima kasih cikgu…aktiviti ini saya gunakan untuk pelajar peralihan…sangat berguna untuk mereka..

    masayu said:
    August 16, 2012 at 12:59 pm

    salam… mohon cikgu sudi berkongsi cara pembinaan permainan bahasa lingkaran kata

    nor asiah ismail said:
    September 1, 2012 at 11:31 am

    Asalamulaikum,salam AIDILFITRI. berbanyak terima kasih kerana sudi berkongsi ilmu,permainan bahasa banyak membantu dalam p&p saya.Hanya Allah S.W.T yang dapat membalasnya.Teruskan usaha tuan semoga menjadi insan terbaik dunia dan akhirat serta dipermudahkan segala urusan dunia akhirat.

    siti hajar hussin said:
    September 3, 2012 at 6:22 pm

    terima kasih..saya akan menggunakan bahan ini untuk P&P saya.

    faqrul murcie said:
    September 3, 2012 at 9:40 pm

    cikgu berikan maksud hiperbola dan metafora

    cikgu hakim said:
    September 9, 2012 at 8:23 am

    terima kasih. Allah sahajalah yang membalas jasa cikgu.

      sara said:
      July 24, 2013 at 1:42 pm

      saya pun sama.

    noorhaizi selaiman said:
    October 10, 2012 at 8:38 am

    tq cikgu

    nora said:
    October 18, 2012 at 10:47 am

    terima kasih cikgu.. sangat2 membantu utk buat program kat sekolah..

    azah said:
    October 19, 2012 at 1:28 pm

    tahniah….terima kasih cikgu…semoga Allah membalas jasa cikgu..

    aretoon said:
    November 19, 2012 at 7:26 pm

    salam..mohon kebenaran untuk menggunakan permainan bahasa yang tersedia ini. Amat menarik.

    Zanariah Marthan said:
    December 25, 2012 at 7:48 am

    terima kasih kepada tuan. saya minta izin gunakan bahan permainan bahasa ini untuk pelajar-pelajar saya. tq

    http://yemekoyunu.com/burger said:
    January 7, 2013 at 3:47 pm

    You understand appreciate you doing all other research to
    enjoy this. Definitely is a topic I are being completely
    actively attempting to get more motivated in researching, which means
    your post helps us a decent amount!

    Nurul said:
    January 8, 2013 at 10:14 pm

    Mohon izin untuk menggunakan bahan ini..terima kasih.

      alin said:
      July 24, 2013 at 1:57 pm

      mohon maaf dulu la wei
      baru la mintak izin
      hahahahahhahahahahahahahhaha

    cikgu jamil said:
    January 15, 2013 at 9:43 am

    Assalamualaikum dan terima kasih cikgu atas tunjuk ajar dan bahan yang cikgu sediakan. bahan-bahan ini amat berguna bagi saya yang baru mengajar bahasa setelah sekian lama berkecimpung sebagai guru. alhamdulillah sedikit sebanyak dapat membantu saya dalam PdP saya. mohon untuk share bahan cikgu semasa menjalankan aktiviti didalam kelas.

    nl said:
    January 20, 2013 at 2:26 pm

    terima kasih banyak. Moga murah rezeki cikgu. Amin

    Cikgu Din said:
    January 28, 2013 at 9:33 am

    T.kasih byk cikgu.Usaha cikgu dalam membangunkan laman permainan bahasa ini amat saya hargai.Kini saya boleh mempelbagaikan aktiviti dalam p&p saya.

    kunorzawani said:
    February 18, 2013 at 1:24 pm

    Terima kasih cikgu.. Blog ni sangat membantu..

      nur119371 said:
      September 18, 2013 at 6:03 pm

      betul tu kunorzawani 🙂

    Christina ho said:
    February 18, 2013 at 10:58 pm

    Terima kasih..sesungguhnya permainan bahasa ini amat membantu dalam p&p.

    RUZANA said:
    February 24, 2013 at 1:28 am

    Terima kasih kepada tuan. saya minta izin gunakan bahan permainan bahasa ini untuk pelajar-pelajar saya. Bahan ini sangat membantu….tq….:)

    CIKGU MASWIRA P.Remis said:
    March 11, 2013 at 9:36 pm

    Terima kasih cikgu, laman sesawang ini dapat membantu saya dalam PdP dan aktiviti Persatuan Bahasa Melayu. Mohon izin untuk menggunakannya.

      lamanbahasa responded:
      March 13, 2013 at 8:54 am

      Cikgu Maswira, manfaatkan segala yag ada.

        eshah yaacob said:
        September 30, 2013 at 2:42 pm

        Semoga allah merahmati dan membalas kebaikan cikgu..

    Cikgu Gayah said:
    March 17, 2013 at 6:24 pm

    terima kasih cikgu….bahan yg byk membantu utk p&p…semoga usaha cikgu mendapat ganjaran yg setimpal….

    Cikgu Rosidah said:
    March 20, 2013 at 1:18 pm

    Terima kasih, permainan bahasa ini amat berfaedah dalam p & p saya. moga bertambah idea baru.harap cikgu terus berjaya. TQ …….

    Norfadilah Mat said:
    March 28, 2013 at 11:29 pm

    Terima Kasih.. Laman info yang banyak membantu.. =)

    Hj. Maskuri Rosman said:
    April 20, 2013 at 9:59 pm

    Salam sejahtera untuk Cikgu Samsudin. Terima kasih kerana terjumpa blog cikgu yang amat bermanfaat ini. Sekian lama kebuntuan, baharulah ada sinar menerjah kanta mata meneroka laman yang penuh ilmu ini. Izinkan saya menumpang gunasama bahan cikgu tersebut.

    silver0902 said:
    April 29, 2013 at 4:14 pm

    Saya mohon izin utk mengunakan bahan ini dan terima kasih tidak terhingga kerana dgn adanya bahan ini memudahkan saya melakasanakan aktiviti Panitia BM…. Terima kasih banyak2 dan semoga Allah memberikan segala kebaikan kpd saudara…

    norilhal bin haji ali said:
    May 10, 2013 at 7:13 pm

    Terima kasih kpd tuan punya laman. Memang amat berguna kpd guru2 bahasa spt saya.semoga ALLAH melimpahruahkan rahmat ke atas usaha tuan yg murni ini.

    aza said:
    July 2, 2013 at 10:43 pm

    terima kasih ia amat membantu

    Azlina aMN said:
    July 8, 2013 at 10:42 am

    Terima kasih atas laman ini. Semoga cikgu akan terus menghasilkan permainan bahasa. Allah juga yang akan membalas jasa cikgu kepada kami, pelayar laman ini.

    wet5rterterthhuiio said:
    July 15, 2013 at 1:43 pm

    yang lain lah pulak

    PHAIZD said:
    July 16, 2013 at 12:34 pm

    Terima kasih cikgu, bahan-bahan yang dipaparkan banyak membantu untuk menceriakan pdp saya..

    hasmin danial said:
    July 18, 2013 at 12:00 pm

    la jadi pandai dah (^^^)

    hasmin danial said:
    July 18, 2013 at 12:01 pm

    saya dapat nombor 18

    hasmin danial said:
    July 18, 2013 at 12:03 pm

    danial aku geram betul dia dapat nombor 4 leps tu dia dok buat syok

    poula73 said:
    July 30, 2013 at 4:43 am

    Terima kasih dengan bahan yang disediakan. Mohon share. Semoga tuan akan terus cemerlang

    hasmie said:
    August 25, 2013 at 11:01 pm

    terima kasih cikgu.

    Kikin Triana said:
    August 28, 2013 at 12:48 am

    permainan bahasa yg variatif, menyenangkan n menuntut anak aktif. Apakah jenis2 permainan bhs ini merupakan hasil penelitian?

      lamanbahasa responded:
      September 9, 2013 at 5:13 pm

      Tak faham soalan? Apakah maksud penelitian?

    cik siti said:
    September 9, 2013 at 5:04 pm

    Terima kasih sebab buat yang berinformasi ini. Menarik dan kreatif sangat. Tahniah.Saya cedok beberapa aktiviti ya untuk murid2 saya. Sesekali buat pdp menarik, pasti murid2 terkenang sampai bertahun. Rasa lapang dada kalau murid gembira waktu belajar.

    Ummi said:
    September 12, 2013 at 11:03 am

    Alhamdulilah..
    sy ambil jgak dr laman Mohd Naim…. cetak sehelai2 berwarna… laminate…. dan jadi bbm sy… terima kasih atas perkongsian….

    Ummi said:
    September 12, 2013 at 11:05 am

    Yang penting ialah kreativiti… kesungguhan dan keinginan mencuba…
    P d P yang berkesan ialah kelainan yang kita laksanakan untuk menarik minat, memusatkan minat dan mengekalkan minat…

    Raziah said:
    September 13, 2013 at 2:30 pm

    Terima kasih kerana mewujudkan laman ini…sangat membantu..

    suriati binti sabari said:
    September 17, 2013 at 4:43 pm

    Izinkan saya nak guna bahan tuan ini untuk aktiviti lepas UPSR…mesti murid suka dan tidak bosan…Terima kasih banyak ye….Semoga kehidupan tuan dilimpahi rahmat Allah hendaknya …aminnn…

    nur124256 said:
    September 18, 2013 at 6:04 pm

    betul tuh cik siti

      nilam said:
      September 22, 2013 at 6:03 pm

      Terima kasih banyak-banyak atas sumbangan idea yang sungguh menyeronokkan untuk pelajar. Izinkan saya gunakan bahan ini untuk aktiviti upsr… Semoga Allah membalas jasa baik tuan dan hidup dilimpahi rahmat Allah… Amin.

    Dhiyaurrahman Afiq said:
    September 20, 2013 at 10:30 pm

    cikgu…….saya ambil kesemua permainan dan fotostate letak dekat perpustakaan sekolah dan bilik bahasa melayu…harap-harap halal lah ye..

    JURAINIH UNSANG said:
    September 27, 2013 at 3:40 pm

    Burung nuri di atas dahan
    Terbang rendah si burung tempua
    Terima kasih budimu tuan
    Semoga bermanfaat untuk semua

    Normala Abdul Razak said:
    October 7, 2013 at 12:29 pm

    Bahan yang ada ni sangat berharga dan bermanfaat. Jutaan terima kasih dengan perkongsian ini, semoga tuan empunya dimurahkan rezeki dikurnikan keselamatan di mana saja berada. Aminn

    rosnah bt kamaruddin said:
    October 20, 2013 at 6:49 pm

    Terima kasih atas bahan-bahan yang dimuatkan dalam laman ini. Permainan bahasa ini sangat membantu saya dalam pengisian aktiviti selepas UPSR. Semoga cikgu terus diberi kelapangan dan kemudahan untuk memperbanyak lagi bahan.

    Cikgu Ismail said:
    October 25, 2013 at 12:50 pm

    Terima kasih kerana berkongsi ilmu di alam maya. Mohon kebenaran untuk dikongsi bersama anak didik. Semoga tuan dimurahkan rezeki dan dikurniakan kesihatan yang baik. amin….

    muizzulfadly said:
    October 28, 2013 at 8:23 pm

    Dijemput masuk ke group facebook Guru Bahasa Melayu Sekolah Rendah Tahap 2…link: https://www.facebook.com/groups/570895966297740/

    ayu said:
    October 31, 2013 at 5:31 pm

    Terima kasih cikgu,sgt2 brguna bhn yg dikongsikan ni….cikgu mmg kreatif. Thniah..mohon izin mnggunakn bhn ini utk pameran bahasa di sek serta prtndingan bln bahasa

    roziahsktt said:
    October 31, 2013 at 10:58 pm

    terima kasih kerana sudi berkongsi ilmu…izinkan saya menggunakan bahan ini untuk anak-anak didik saya. semoga tuan bahagia dunia akhirat

    MOGONA CHINNIAH said:
    December 4, 2013 at 11:41 am

    Ribuan terima kasih kepada En.Mohamed Naim Daipi kerana Laman permainan bahasa yang Encik cipta ini banyak membantu saya dalam P&p saya.Teruskanlah usaha Encik ini pada masa dating nanti.Terima kasih.

    norhasanah said:
    January 5, 2014 at 2:56 pm

    terima kasih cikgu kerana berkongsi ilmu…izinkan saya menggunakan bahan di sini utk p&p sy..

    rabieah said:
    January 19, 2014 at 11:28 pm

    terima kasih cikgu….semoga idea yg kreatif ini dapat membuka minda saya untuk lebih kreatif semasa dlm pnp mahupun aktiviti kelab

    MIOR AHMAD SHAH said:
    January 22, 2014 at 10:26 am

    TERIMA KASIH CIKGU…IZINKAN SAYA MENGGUNAKAN BAHAN-BAHAN BM CIKGU UNTUK KEGUNAAN PELAJAR-PELAJAR SAYA.

    AHMAD TAJRI said:
    February 3, 2014 at 10:48 pm

    ASSALAMUALAIKUM…..IZINKAN SAYA MENGGUNAKAN BAHAN CIKGU. SEMOGA USAHA CIKGU DIBERKATI ALLAH SWT

    Cikgu Tahap1 said:
    February 12, 2014 at 3:52 am

    Assalamualaikum.. Ilmu dan aktiviti yg tuan kongsikan amat berguna dan sgt kreatif. Syabas tuan..

    zue said:
    February 22, 2014 at 10:42 am

    Terima kasih cikgu…. bahan cikgu sangat berguna kepada anak-anak murid saya.
    Izinkan saya menggunakannya….semoga Allah memberkati usaha cikgu.

    ilham said:
    March 13, 2014 at 8:15 am

    KITA SOKONG USAHA MURNI UNTUK MANFAAT PELAJAR. MANA TAU PELAJAR ITU IALAH ANAK KITA SENDIRI!

    hayta said:
    March 18, 2014 at 11:56 am

    terima kasih atas cadangan dan idea yg dikongsi.. mg ilmu g dimanfaatkan diberkati Allah hendakNya.. amin.. Terima Ksasih 🙂

    Norliza Binti Abdul Karim said:
    March 19, 2014 at 9:16 am

    Terima kasih cikgu, banyak membantu saya ketika membuat program maju diri atau realief kelas

    nurul badar said:
    March 20, 2014 at 11:35 am

    bahan yang dikongsikan sangat membantu saya dan rakan2 di sekolah..semoga cikgu dilimpahi dengan rezeki yang halal sepanjang usia cikgu

    cumi said:
    March 29, 2014 at 10:45 am

    terima kasih cikgu…izinkan saya menggunakannya

    lizah said:
    March 31, 2014 at 8:41 am

    cikgu telah mengamalkan 3 perkara yang ditinggalkan oleh anak Adam. Tahniah cikgu. Semoga amal cikgu ini diterima oleh Allah sebagai satu ibadah. Aminnnn.

    Fadilah Samaron said:
    April 8, 2014 at 8:49 am

    TERIMA KASIH,SAYA GUNAKAN MODEL CIKGU DALAM AKTIVITI KELAB BAHASA MALAYSIA SEBAB SAYA BUKAN GURU BAHASA MALAYSIA JADI SAYA TAK TAHU NAK BUAT AKTIVITI YANG MENYERONOKKAN MURID…

    ATIRA said:
    April 19, 2014 at 9:17 am

    terima kasih cikgu…… memberi idea untuk pengisian program MBMMBI…….izinkan saya menggunakannya

    zunika said:
    May 14, 2014 at 3:51 pm

    terima kasih atas perkongsian ilmu ini

    aqilah said:
    May 14, 2014 at 6:32 pm

    terima kasih kerana berkongsi ilmu ini betul kata zunika

    Puan Siti said:
    May 17, 2014 at 10:58 am

    Assalamualaikum cikgu, Saya mohon kebenaran gunakan bahan ini sebagai contoh permainan bahasa dalam bengkel MBM anjuran jabatan saya. Terima kasih, semoga Allah membalas kebaikan cikgu.
    Selamat Hari Guru.

    Azlina said:
    May 23, 2014 at 11:48 am

    Semoga Tuhan mempermudah segala urusan tuan kerana tuan telah mempermudah segala urusan saya..
    Aminnnn…

    WONG MAKUS said:
    June 12, 2014 at 9:39 pm

    Salam 1 Malaysia Cikgu Mohamed Naim Daipi atas perkongsian permainan bahasa dalam P & P Bahasa Melayu. Saya Wong dari Sarawak sebelum ini tidak memahami apa aktiviti yang melibatkan permainan bahasa dalam Bahasa Melayu. Adakah cikgu mempunyai contoh aktiviti yang melibatkan Pantun dalam permainan Bahasa. Tq

    faizul said:
    June 13, 2014 at 8:46 pm

    terima kasih tuan…suatu perkongsian yang bermakna.

    Rosni Ismail said:
    June 17, 2014 at 8:50 am

    Salam. Terima kasih cikgu kerana banyak bahan yang dapat membantu saya dalam PdP BM di kelas saya. Permainan bahasa dari Blog cikgu banyak membantu murid-murid saya yang lemah. Terima kasih sekali lagi.

    Guru BM said:
    July 3, 2014 at 10:30 am

    Terima kasih atas perkongsian ilmu dan bahan ini. Amat praktikal dan menyeronokkan terutama pembelajaran semasa bulan Ramadhan.. =)

    Natrah Fazil said:
    July 13, 2014 at 1:27 pm

    Terima kasih cikgu….sy minta kebenaran untuk menggunakan bahan ini untuk pencerapan kelas saya….

    cikgu ita said:
    August 4, 2014 at 10:55 am

    Assalam dan terima kasih kerana bahan ini banyak membantu untuk aktiviti tambahan pelajar

    Haziq said:
    August 4, 2014 at 2:44 pm

    Assalamualaikum, saya mohon perkongsian bahan ilmu bagi anak didik saya..semoga Allah membalas jasa baik dan usaha murni tuan..

    adzim said:
    August 27, 2014 at 12:57 pm

    Salah satu yang kita bawa setelah kita mati ialah ilmu yang dipergunakan orang lain..alhamdulillah tuan dapat merealisasikan.

      lamanbahasa responded:
      September 5, 2014 at 8:00 am

      in sha allah, aamiin.

    shikin said:
    August 29, 2014 at 1:54 pm

    terima kasih atas perkongsian ini…..

    cikgu masliza said:
    September 14, 2014 at 4:12 pm

    Assalamualaikum cikgu. Blog tuan sangat2 membantu. Semoga jasa baik tuan ini dirahmati Allah hendaknya. Moga blog ini akan sentiasa kekal sepanjang masa. Terima kasih.

    INTAN ZAHARIAH said:
    September 25, 2014 at 11:39 am

    assalamualaikum..mohon kebenaran ya cikgu..saya ambil bahan2 drpd blog cikgu untuk program pasca UPSR..terima kasih;)

    murni mohamat said:
    October 4, 2014 at 3:33 pm

    Terima kasih. Terbaik.

    ain mad said:
    October 9, 2014 at 10:33 am

    assalamualaikum..mohon kebenaran ya cikgu..saya ambil bahan2 drpd blog cikgu untuk kuiz Bulan Bahasa…terima kasih..

    zurin said:
    October 9, 2014 at 8:43 pm

    DENGAN PERKONGSIAN YANG PENUH BERILMU INI DIHARAPKAN CIKGU DAPAT BERKAT DARI-NYA……

    Nawawi said:
    October 15, 2014 at 12:04 pm

    Tahniah tuan… usaha yang murni… Mohon untuk digunakan kepada anak-anak didik.

    Veruschka Angel said:
    October 31, 2014 at 10:42 am

    Terima kasih blog ini sangat membantu saya,rakan-rakan dan guru-guru saya

    Raisnavi Aridas said:
    October 31, 2014 at 10:47 am

    Saya berasa gembira dengan permainan ini saya ingin saya dapat belajar banyak

    Permainan - Food Recipe said:
    October 31, 2014 at 12:19 pm

    […] Permainan bahasa – lamanbahasa’s blog | guru cemerlang […]

    rosnita said:
    December 3, 2014 at 12:43 am

    Baru melayari blog tuan…sy mencari aktiviti panitia bm thn 2015, melihat permainan bhs tuan, sy amat tertarik…sy akan gunakan utk aktiviti panitia…mudahan memberi manfaat kpd anak2 didik di sekolah sy…tuan amat kreatif…

    roziah said:
    December 31, 2014 at 10:26 pm

    assalamualaikum. saya mohon guna dapatan drp blog cikgu utk PdP BM pelajar saya.

    noor hawa said:
    January 24, 2015 at 8:37 pm

    assalamualaikum cikgu, terima kasih kerana sudi berkongsi, izikan saya menggunakan bahan yang ada untuk persatuan bahasa melayu di sekolah saya, terima kasih cikgu

    KHAIRUL said:
    March 3, 2015 at 11:54 am

    ALHAMDULILLAH…. PERKONGSIAN YANG AMAT MEMBERI MANFAAT….. SEMOGA PENGAKHIRAN NANTI BERAKHIR DENGAN SESUATU YANG TERINDAH. .. INSYA-ALLAH…

    CHOOR MEI MEI said:
    March 15, 2015 at 3:41 pm

    Terima kasih kpd cg telah byk mbantu sy.

    norlaily said:
    March 23, 2015 at 3:28 am

    Assalamualaikum , tahniah permainan bahasa cikgu amat menarik. Saya mohon guna dapatan dari blog cikgu untuk kajian tindakan saya.Terima kasih

    Abdul Hafiz Ariffin said:
    April 1, 2015 at 12:21 pm

    laman cikgu banyak membantu murid2 saya!! semoga terus maju!!

    Thila said:
    April 2, 2015 at 9:32 pm

    Terima kasih tuan!. Saya berminat untuk menggunakan info dari laman tuan sebagai latihan tambahan untuk murid saya. Tuan di mana saya boleh dapatkan sebuah kamus yang bagus?. Saya dah puas cari di MPH & Popular dan semua kamus adalah dwibahasa.

    Yazeed said said:
    April 13, 2015 at 7:32 pm

    Harap maklum. Cikgu Mohd Naim Daipi meninggal dunia pagi ini. Al-Fatihah
    http://berita.mediacorp.sg/mobilem/singapore/cikgu-mohd-naim-daipi/1780570.html

    Yazeed said said:
    April 13, 2015 at 7:37 pm

    Harap sedekahkan Al-Fatihah keatas mendiang Mohd Noh Daipi. Bahan Kat atas tu pun takkan ada tanpa sifat murah hati Allahyarham

    suriati mohamad tahir said:
    April 17, 2015 at 9:27 am

    mohon share tuan… sangat menarik untuk pelajar. terima kasih

    Fatimah said:
    June 14, 2015 at 3:03 pm

    semoga Allah merahmati usaha murni tuan.Alhamdulillah,kerana memudahkan tugas saya.

    amatroslan said:
    July 2, 2015 at 12:59 pm

    semoga Allah merahmati usaha murni tuan. Alhamdulillah,kerana memudahkan tugas semua guru. semua murid akan dapat manfaat dari usaha tuan ini. amin

    aszasalle said:
    July 26, 2015 at 11:23 pm

    Semoga Allah merahmati usaha murni cikgu.. Mohon kongsi ilmu ini cikgu

    suzana said:
    August 11, 2015 at 10:36 pm

    terima kasih cikgu, sangat membantu utk pdp yang menyeronokan

    LIZA said:
    August 15, 2015 at 6:58 pm

    MOHON KONGSI ILIMU PERMAINAN BAHASA INI, TUAN. SAYA HENDAK GUNAKAN UNTUK MURID MURID SAYA. MOHON HALALKAN ILMU YANG SAYA PEROLEHI INI.

    LIZA said:
    August 15, 2015 at 6:59 pm

    TAHNIAH ATAS USAHA TUAN YANG MENARIK INI

    zureen said:
    August 25, 2015 at 9:49 am

    izinkan saya menggunakan bahan dari tuan ini,tq…..

    cikgu kecik said:
    August 25, 2015 at 1:40 pm

    terima kasih atas perkongsian ilmu cikgu.. smga Allah mmbalas kebaikkan dengan kebaikkan

    cikgu somel said:
    September 27, 2015 at 2:10 pm

    alhamdulillah.. t.kasih tidak terhingga kepada cikgu.

    Nurul said:
    September 29, 2015 at 3:13 pm

    Tq cg.. Bahan cg Sgt berguna.

    ning said:
    October 1, 2015 at 9:19 am

    assalamualaikum cikgu, terima kasih atas perkongsian ini, izikan saya menggunakan bahan yang ada untuk persatuan bahasa melayu di sekolah saya, terima kasih cikgu.

    Bahgia bin Ibrahim said:
    October 17, 2015 at 8:20 am

    ASSALAMUALAIKUM CIKGU, SAYA MINTA IZIN MENGGUNAKAN BAHAN CIKGU. BAHAN CIKGU SANGAT MEMBANTU SAYA.

    ainaa najihah said:
    October 25, 2015 at 12:37 pm

    tq,cikgu,bahan cikgu sangat berguna

    rian said:
    November 7, 2015 at 9:17 pm

    Assalamualaikum,terima kasih atas perkongsian ini,izinkan saya menggunakan bahan ini utk anak murid saya.TQ cikgu.

    Cikgimoon said:
    January 13, 2016 at 7:58 am

    Assalamualaikum tuan..izinkan sy gunakan bhn2 ini utk murid2..t.kasih daun keladi..

    KHATIJAH said:
    February 4, 2016 at 1:45 pm

    ANDA HEBAT,SEMOGA DILIMPAHI BERKAT

      erni manja said:
      February 24, 2016 at 1:13 am

      terima kasih cikgu…di waktu buntu menjalankan aktiviti bahasa melayu… ilmu cikgu sgt membantu.smg Allah dapat membalas jasa cikgu kerana perkongsian yang tidak ternilai harganya ini.

    dayang ku shahliza said:
    February 16, 2016 at 5:43 pm

    ASSALAMMUALAIKUM TUAN. SAYA MEMINTA IZIN GUNAKAN BAHAN-BAHAN TUAN DI LAMAN INI BAGI TUJUAN PENGAJARAN. TERIMA KASIH KERANA MEMBUAT BLOG INI. SANGAT MEMUDAHKAN SAYA YANG SEDANG MENCARI BAHAN MENARIK UNTUK MEMBERI KELAINAN DALAM TEKNIK PENGAJARAN DALAM KELAS.

    zuraidah said:
    February 17, 2016 at 8:39 am

    terima kasih banyak cikgu,sangat bermanfaat.kagum saya dengan cikgu.semoga dilimpahi rahmat.

    azzrraii@gmail.com said:
    February 26, 2016 at 9:32 am

    TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI ILMU.

    Cikgu Gja said:
    April 3, 2016 at 1:12 pm

    Terima kasih untuk semua permainan bahasa ini.
    Sangat bagus dan menyeronokkan.
    Semoga anda berbahagia atas perkongsian ini.
    Halalkan ya, saya guna untuk P&P saya.. 🙂

    AZLINA said:
    April 29, 2016 at 12:06 am

    TERIMA KASIH DI ATAS PERKONGSIAN YANG SANGAT HEBAT NI..SANGAT MEMBANTU DALAM P&P SAYA…

    Wani said:
    May 19, 2016 at 3:13 pm

    terima kasih cikgu natas perkongsian yang sangat berguna. saya mohon izin untuk share material ini. terima kasih as salam

    Haji Dzul said:
    July 16, 2016 at 10:19 pm

    Mohon izin tuan untuk dikongsikan kepada guru pelatih saya… terima kasih banyak atas perkongsian ini.

    cikgu said:
    August 2, 2016 at 1:45 pm

    Terima kasih cikgu di atas perkongsian yang sangat hebat ini dan sangat membantu saya dalam P&P….pelajar saya pun seronok bila saya guna bahan cikgu….saya doakan cikgu dipanjangkan umur, dimurahkan rezeki dan Allah s.w.t. memudahkan urusan cikgu….

    cikgu said:
    August 2, 2016 at 2:26 pm

    terima kasih di atas perkongsian yang sangat hebat ini….sangat membantu saya dalam P&P…saya doakan hidup cikgu sentiasa dirahmati olehNya dan segala urusan cikgu dipermudahkan….

    Anak adam & hawa said:
    September 10, 2016 at 10:48 pm

    Mohon untuk izin bahan cikgu di dalam kelas saya…tq…

    damia 'aqila said:
    September 24, 2016 at 8:22 pm

    BEST DAN LUCU

    miah said:
    September 25, 2016 at 10:02 pm

    Assalam…t.kasih atas perkongsian bahannya. Semoga idea cikgu terus berkembang ..

    IRMAZ100 said:
    November 3, 2016 at 1:04 am

    Assalam….cukup menarik…t.kasih atas daya usaha sdr dalam menghasilkan koleksi bahan pembelajaran tambahan ini. amat berguna kepada murid/pelajar….t.kasih sekali lagi

    Cikgu Ng said:
    November 19, 2016 at 7:17 am

    Terima kasih tuan. Bahan ini amat berguna untuk membantu saya menjalankan p&p kepada pelajar yang kurang minat dalam pembelajaran.

    sue said:
    December 25, 2016 at 12:51 am

    ASSALAM CIKGU…SY MOHON UNTUK AMBIL BAHAN CIKGU UNTUK KEGUNAAN BERSAMA ANK2 DIDIK SY NATI…SMOGA ALLAH MELIPATGANDAKAN ILMU DAN KEBAIKAN CIKGU INI…SMOGA MENDAPAT KEBERKATAN ALLAH…AMIIN

    hayie amin said:
    January 7, 2017 at 6:47 pm

    terima kasih cikgu. saham akhirat cikgu saya panjang panjangkan lagi

    umar radzi Bahari said:
    January 8, 2017 at 9:41 am

    Assalamualaikum, Saya telah mengambil bahan cikgu, saya mohon untuk berkongsi. Saya guna permainan bahasa dalam kelas, amat menarik….terima kasih banyak. Saya masih kekalkan nama saudara dalam setiap lampiran yang saya cetak kepada pelajar. Cikgu memang kreatif. Terima kasih banyak-banyak….hanya tuhan yang membalas jasa saudara.

    Tuan-amin said:
    January 18, 2017 at 2:27 pm

    Terima kasih cikgu saya guna permainan cikgu sangat menarik anak-anak pelajar. Dan permainan ini saya akan teruskan dan bahagi ke guru-guru yang lain demi untuk memartabatkan Bahasa Melayu itu sendiri…Jazakallah dari Sekolah Darussalam Thailand

    Cikgu Rasidah said:
    February 1, 2017 at 10:35 am

    Mohon berkongsi bahan ini tuan untuk pelajar saya. terima kasih

    w.ibrahim bin w.abdullah said:
    February 13, 2017 at 2:32 pm

    Terima kasih tidak terhingga kepada cikgu kerana menyediakan permainan bahasa yang sangat menarik dan dapat diakses oleh semua orang. Semoga kebaikan cg mendapat ganjaran sebaik-baiknya hingga ke Jannah.

    hasnur said:
    February 15, 2017 at 9:12 am

    terima kasih cikgu. sangat berguna untuk memantapkan penguasaan bahasa melayu. Tahniah!

    MOHD SAZALI BIN NGAH DINAN said:
    March 9, 2017 at 7:16 pm

    ASSALAM CIKGU…SY MOHON UNTUK AMBIL BAHAN CIKGU UNTUK KEGUNAAN BERSAMA ANK2 DIDIK SY NATI…SMOGA ALLAH MELIPATGANDAKAN ILMU DAN KEBAIKAN CIKGU INI…SMOGA MENDAPAT KEBERKATAN ALLAH…AMIIN

    atiqah said:
    March 28, 2017 at 10:29 am

    mohon untuk digunakan bahan di atas ya

    jumarni said:
    April 10, 2017 at 10:44 pm

    Alhamdulillah..idea yg sangat menarik dan banyak membantu dlm melaksanakan pdpc. semoga illmu yang dikongsi mendapat ganjaran yg setimpal oleh Allah. Terima kasih cikgu.

    harizah jaapar said:
    April 11, 2017 at 2:14 pm

    ASSALAM CGU DIN. SYABAS ..TAHNIAH…MOGA DIBERIKAN KESEJAHTERAAN DUNIA AKHIRAT…

    abdul kadir said:
    April 18, 2017 at 9:35 am

    terima kasih atas perkongsian ilmu

    fayha said:
    April 19, 2017 at 10:49 am

    saya mohon izin guna juga… moga Allah tetapkan cikgu sentiasa dalam kebahagian dunia dan akhirat…amin… terima kasih

    Ahmad AR said:
    April 20, 2017 at 12:23 pm

    terima kasih admin…mohon untuk share bahan tuan/puan untuk anak-anak didik

    Nas Nina said:
    May 10, 2017 at 11:06 pm

    Alhamdullillah, masih lagi ada bahan-bahan kepunyaan arwah Cikgu Naim Daipi di sini. Diharap hasil kerjanya selama ini dapat menambahkan ilmu pada murid-murid.

      lamanbahasa responded:
      May 23, 2017 at 5:32 pm

      Ya. Semoga dapat dimanfaatkan.

    halilah bt saad said:
    June 4, 2017 at 9:37 am

    Assalammualaikom cikgu. saya mohon izin guna juga… moga Allah tetapkan cikgu sentiasa dalam kebahagian dunia dan akhirat…amin… terima kasih

    Mohd Sohaimi Ismail said:
    August 24, 2017 at 10:39 am

    Assalamualaikum. Terima kasih di atas perkongsian bahan yang dapat membantu sesama guru. Tahniah di atas usaha murni moga Allah swt. menambah keberkatan ilmu tuan.

    Noraisyah Hashim said:
    September 26, 2017 at 11:42 am

    Terima kasih. Perkongsian yang sangat bermanfaat

    cik ezke said:
    October 21, 2017 at 4:41 pm

    Terima kasih, cikgu. Semoga perkongsian cikgu dilimpahkan ALLAH swt rahmat dan kebahagiaan yang berlipat ganda. Mohon izin dimanfaatkan. Terima kasih~

    rie nur muhd said:
    October 23, 2017 at 1:15 pm

    TK. atas perkongsian bahan2 ini. mohon dihalalkan tuan

    zaleha said:
    October 29, 2017 at 10:32 pm

    Assalamualaikum.. Terima kasih atas perkongsian yang amat menarik ini. mohon izin kongsi untuk dimanfaatkan. moga Allah SWT mengurniakan keberkatan keberkatan kepada tuan dan rakan-rakan seperjuangan atas usaha murni ini.

    Mokhtar Bin Che Mat said:
    January 7, 2018 at 2:57 pm

    Terima kasih atas perkonghsiang ilmu… semoga hidup tuan sentiasa akan diberkati Allah…

    intan rozaidah said:
    January 27, 2018 at 9:17 am

    ASSALAMUALAIKUM…Saaya mohon izin untuk menggunkan semua bahan ini di dalam kelas. Semoga Allah memberkati jasa cikgu. Terima kasih

    Luginy Rosliah Johny said:
    January 29, 2018 at 8:32 pm

    Salam sejahtera cikgu. Saya mohon izin guna bahan ni. Terima kasih cikgu.

    Mohd Rizal said:
    February 8, 2018 at 1:11 pm

    Assalammualaikum.Mohon download cikgu.Terima kasih.Perkongsian cikgu amat bermakna.Moga cikgu diberkati Allah selalu.

    Luginy @ Rosliah binti Johny said:
    February 16, 2018 at 2:12 pm

    TERIMA KASIH CIKGU. Saya mohon dihalalkan bahan ini untuk anak-anak didik saya ya cikgu. Semoga Cikgu diberkati olehNya.

    nizam said:
    February 19, 2018 at 7:11 am

    terima kasih atas perkongsian ilmu..saya mohon untuk gunakan utk murid

    Siti Jawara Lukman said:
    March 5, 2018 at 10:35 am

    terima kasih banyaki-banyak kerana berkongsi ilmu.

    nuramaninakhairuddin said:
    April 9, 2018 at 10:18 pm

    TERIMA KASIH ATAS PERKONGSIAN ILMU

    mazli bin abd mutalib said:
    July 18, 2018 at 8:22 am

    Assalamualaikum cikgu, mohon utk dimuat turun semua bahan yg dipaparkan. Semoga cikgu terus dikurniakan Allah dgn kesihatan yang baik dan hati yang tenang. Aamiin.

    NurNie said:
    October 8, 2018 at 8:03 am

    Terima kasih atas perkongsian ilmu.. semoga pahala berterusan untuk tuan selagi ada yang menggunakannya..mohon share..

    Cikgu Su said:
    October 23, 2018 at 10:41 am

    Alhamdulillah. Sungguh bermanfaat dan dapat digunakan dalam pdp. Mohon untuk guna. Semoga Allah permudahkan urusan cikgu. Terima kasih.

    redzuan said:
    April 15, 2019 at 10:22 pm

    Assalamualaikum, saya ambik ya beberapa bahan untuk dimuat turun, utk ditunjukkan kepada pelajar dan kegunaan pdpc saya ya. Terima kasih banayk-banyak… semoga Allah memberkati usaha tuan…

    Ashikin said:
    April 22, 2019 at 10:23 am

    Terima kasih cikgu. Saya mohon untuk berkongsi ilmu ini dengan anak-anak diidk. Semoga cikgu mendapat ganjaran pahala yang besar daripada Allah swt.

    siti said:
    January 29, 2020 at 9:28 am

    terima kasih banyak-banyak cikgu. Saya mohon berkongsi ilmu dengan anak-anak didik saya. Semoga cikgu dirahmati dan dilindungi Allah swt dalam setiap langkah di dunia hingga ke jannah.

    MOHALIL said:
    March 29, 2020 at 2:22 pm

    sejuta penghargaan dan terima kasih tuan. Hanya Tuhan yang dapat membalas jasa baik tuan dalam perkongsian ilmu ini…Semoga tuan sentiasa diberi kesihatan dan kekuatan untuk terus berbakti..

Leave a Reply to zunika Cancel reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s